viernes, 5 de junio de 2020

CROSS-CURRICULAR PROJECT: NATURAL DIVERSITY



Shared by César Martínez


PROJECT: Natural diversity.
The Project aims to study the climate diversity in the planet and the direct link that this factor has with the natural diversity. The students should be aware of the richness they can find in the wild and the harmful side effects that a climate change will provoke on it unless we all stop it.

The subjects involved are Biology and Geology and Geography and History and the school year is 1st year of ESO. The reason why I have chosen these two subjects is that there are clear coincidences in their syllabus. Therefore, this kind of projects can help students to see content as a whole and set links among them.

Technology and Arts and Crafts can also be invited to take part as students must learn how to work with Office programmes such as Excel and PowerPoint (from a technical as well as an artistic approach) and search for information on the Net, too.

The contents, assessment criteria and learning standards this project is based on have been taken from the Curriculum established by the Law of Education and they can be found below.


CONTENIDOS
CRITERIOS DE EVALUACIÓN
ESTÁNDARES DE APRENDIZAJE EVALUABLES
Biology and Geology

Ecosistema: componentes. Factores abióticos y bióticos en los ecosistemas. Estructura trófica del ecosistema. Cadenas, redes y pirámides tróficas. Ecosistemas acuáticos. Ecosistemas terrestres.
Ecosistemas: bosque caducifolio (hayedos y robledales), bosque perennifolio (pinares, encinares y sabinares), bosque de ribera y humedales

1. Diferenciar los distintos componentes de un ecosistema.
2. Identificar en un ecosistema los factores desencadenantes de desequilibrios y establecer estrategias para restablecer el equilibrio del mismo
3. Reconocer y difundir acciones que favorecen la conservación del medio ambiente.

Identifica los distintos componentes de un ecosistema.
Reconoce y enumera los factores desencadenantes de desequilibrios en un ecosistema.
Selecciona acciones que previenen la destrucción del medioambiente.

Geography and History
Los climas en la Tierra
Los medios naturales del mundo.
Distribución geográfica de los medios naturales.
Los medios naturales de climas cálidos: La selva, el bosque tropical, la sabana y el desierto cálido.
Los medios naturales de climas templados: el bosque y el matorral mediterráneo, el bosque de tipo chino, el bosque caducifolio y el bosque de coníferas.
Los medios naturales de climas fríos: la tundra. Los hielos perpetuos y la alta montaña.
Los medios naturales y el ser humano. Los problemas medioambientales y la protección de los medios naturales.


1.  Localizar en el globo terráqueo las grandes zonas climáticas e identificar sus características.
2.  Localizar espacialmente los diferentes medios naturales del planeta.
3.  Diferenciar los distintos medios naturales de la Tierra atendiendo principalmente a su clima, suelo, vegetación y fauna.
4.  Mostrar una actitud positiva ante la conservación de los espacios naturales y rechazar cualquier agresión a los mismos.
5.  Elaborar y/o analizar mapas, imágenes y textos relacionados con el contenido de la unidad.
6.  Conocer, comparar y describir los grandes conjuntos bioclimáticos que conforman el espacio biogeográfico europeo.
7.  Expresarse correctamente en presentaciones orales y escritas utilizando el vocabulario de área.

Elabora climogramas y mapas que sitúen los climas del mundo.
Localiza y describe las zonas climáticas en el planeta e identifica sus características.
Elabora un climograma
Identifica los factores de un clima.
Enumera los climas de la Tierra.
Distingue, describe y compara los climas de la Tierra.
Localiza en un mapamundi los climas de la Tierra.
Presenta información a sus compañeros oralmente y por escrito.
Localiza en un mapa los grandes espacios bioclimáticos de Europa. 
Explica las características de los climas mundiales.

The students must prepare a cooperative PowerPoint presentation by using GoogleDrive. The class will be divided into groups, as many as climates to study. Each group must include the following slides in the shared Presentation:
1.   Presentation
2.   Map including the continents and areas in those continents where the climate is found
3.   A graph representing the climate mentioning the main characteristics (temperature and precipitation)
4.   A description of the ecosystem that can be found in the climate:
a.   Biological characteristics of the ecosystem
b.   photos depicting the flora and fauna which can be located in them.
c.    Specific risks the ecosystem may be facing

During both Biology and Geography lessons students will be working on the project and the assessment will be done by both teachers as well.  
The final product will be the oral presentation to the whole class.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

ROMANTICISM

  Shared by Ana Torrecilla: The Romanticism is an artistic and literary movement or philosophy, which had been growing since the French Rev...